-> kampanokrousia: Ομιλία του Μητροπολίτη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ.κ.Παντελεήμων για το συλλαλητήριο Μακεδονία στη Βέροια

Μετάφραση / Translation

Πέμπτη, 7 Ιουνίου 2018

Ομιλία του Μητροπολίτη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ.κ.Παντελεήμων για το συλλαλητήριο Μακεδονία στη Βέροια

SullalhthrioMakedoniaVeria2018-2.jpgΗ ομιλία του Μητροπολίτη Βεροίας :
Σς καλωσορίζω στήν σημερινή συγκέντρωση λους σς πού ρθατε δ στή Βέροια, στήν στορική ατή πόλη τς λληνικς Μακεδονίας μας μέ τό λαμπρό παρελθόν καί τήνπερδισχιλιετ στορία.
λους σς πού συγκεντρωθήκατε δ στήν Πλατεία ρολογίου, λίγα μόλις
μέτρα πό τό σημεο που διατηρεται μέχρι σήμερα τό βμα πό τό ποο κήρυξε γιά πρώτη φορά τό Εαγγέλιο το Χριστο  πό­στολος Παλος στήν λληνική Βέ­ροια καί στήν λληνική γλώσσα.
Σς καλωσορίζω λους σς πού δέν νταποκριθήκατε πλς στό κάλε­σμα το Δήμου τς Βεροίας καί τς κκλησίας, πού κφράζουν τήν γω­νία τους γιά τήν κατάληξη τν δια­πραγματεύσεων τς χώρας μας μέ τό γειτονικό κράτος τν Σκοπίων σχε­τικά μέ τό νομά του, λλά κούσατε τή φωνή τς καρδις σας, κούσατε τή φωνή τς πατρίδος μας, τς Μα­κεδονίας μας, καί νταποκρι­θή­κατε στό δικό της κάλεσμα, καί ρθατε δ γιά νάνώσoυμε τή φωνή μας μαζί μέ λους σους τήν δια ρα σέ λλες πόλεις τς λ­λάδος συγκε­ντρώ­θηκαν γιά νά διαδηλώσουν γιά τόν διο σκοπό, στε νά κουσθε χηρό τό μήνυμά μας πρός σους διαπραγματεύονται μέ τή γειτονική χώρα τι τό νομά μας, ταυτότητά μας,  στορία μας δέν εναι δια­πραγματεύσιμα.
Πολλά χουν κουσθε τούς τε­λευταίους μνες γιά τό συζητούμενο νομα τς γειτονικς χώρας τν Σκοπίων καί γιά τά συλλαλητήρια πού ργανώθηκαν καί ργανώνονται σήμερα σέ 24 πόλεις τς λλάδος. Κάποιοι πορον καί μφισβητον τό δικαίωμά μας νάψώνουμε τή φω­νή μας γιά νά κφράσουμε τή βούλησή μας νά μήν χαρίσουμε τό νο­μά μας, νά μήν χαρίσουμε τό νομα τς Μακεδονίας μας σέ κα­νέ­ναν λλο διεκδικητή.
μως κάνουν λάθος. Μπορε νά μήν εναι δική μας πόθεση  ξω­τερική πολιτική τς χώρας μας. Μπο­ρε νά μήν εναι δική μας πόθεση  διαπραγμάτευση μέ τό γειτονικό μας κράτος. λλά εναι δικό μας τό νο­μα τς Μακεδονίας, εναι δική μας  ταυτότητα καί πολιτισμός της, εναι δικοί μας κληρονομιά ο βασι­λικοί τάφοι καί τό νάκτορο τοΦιλίππου στή Βεργίνα (στίς Αγές), εναι δική μας  σχολή το ρι­στο­τέλη στή Μίεζα, καί κανείς δέν χει δικαίωμα νά διαπραγματεύεται γιά μς χωρίς μς. Κανείς δέν χει δι­καίωμα νά διαπραγματεύεται χω­ρίς τή γνώμη ατο το λαο γιά τόν τό­πο του.
Γι ατό εμαστε σήμερα δ, γιά νά διακηρύξουμε πρός σους δέν τό χουν κατανοήσεικόμη τι «ατό πού κερδήθηκε μέ αμα δέν μπορε νά ξεπουληθε μέ τό μελάνι μιςπογραφς».
Καί  Μακεδονία μας κερδήθηκε μέ αμα, μέ τό αμα τν πατέρων μας, λων κείνων πού γωνίσθηκαν καί θυσιάσθηκαν πό τή Νάουσα, τή Βέ­ροια, τήν λεξάνδρεια, τό Ρουμλούκι καί τά χω­ριά το ρωικο Βάλτου καί πό λη τήν λλάδα, πού γωνίσθη­καν στό πλευρό τν λλήνων Μακε­δόνων, γιά νά παραμείνει  Μακε­δο­νία λ­λη­νική καί νά μήνκσλα­βισθε.
Εμαστε δ γιά νά διαμαρτυρη­θο­με γιά τή χρήση το νόματός μας, το νόματος τς Μακεδονίας μας, πό τούς βόρειους γείτονές μας πού τό καπηλεύονται.
Γιατί πς εναι δυνατόν νά νο­μά­ζονται Μακεδόνες; Πς εναι δυνα­τόν νά πάρουν μέ τήν πογραφή μας τό νομα τς Μακεδονίας μας, ταν ο διοι μολογον τι:
«Εμαστε Σλάβοι πού ρθαμε στήν περιοχή τόν 6ο αώνα καί δέν χουμε σχέση μέ τόν Μέγα λέξανδρο», πως λεγε  πρώην πρόεδρος τς ΠΓΔΜ, Kiro Gligorov,
«Εναι πλά γελοία  σύνδεσή μας μέ τόν Μέγα λέξανδρο», μολογε  Miroslav Grčev, Δήμαρχος Σκο­πίων.
« Μέγας λέξανδρος δέν ταν ποτέ κομμάτι τς στορίας μας. γινε τά τελευταα χρόνια», μολογε καί  Petre Silegov, Δήμαρχος Σκοπίων.
« ρχαία Μακεδονία δέν βρίσκε­ται δ λλά νοτιότερα (στήν λλά­δα)», λέγει καί Ljubco Georgievski, πρώην πρωθυπουργός τς ΠΓΔΜ.
«Εμαστε Σλάβοι καί μιλομε τή σλαβική γλώσσα», δήλωσε  Ljubica Acevska, πρώην πρέσβυς τς ΠΓΔΜ στίς νωμένες Πολιτεες τς μερικς, καί
«Προσπαθομε νά μετατρέψουμε να σλαβικό θνος σέ λληνικό», παραδέχεται  Toni Deskoski, καθη­γητής το Δικαίου στό Πανε­πιστήμιο τν Σκοπίων.
Πς, λοιπόν, εναι δυνατόν νά τούς παραχωρήσουμε μες τό νομα «Μα­κεδονία»,φήνοντάς τους μάλιστα, πως επε πρόσφατα  πουργός ξωτερικν τς λλάδος, νάπιλέ­ξουν ατοί τόν προσδιορισμό πού θά τόν συνοδεύει νάμεσα στό Νέα, νω καί Βόρεια Μακεδονία, μέ τά ποα δη  λληνική πλευρά συμ­φωνε;
μως ν ατοί πάρουν τό νομά μας καί νομασθον Μακεδονία καί Μακεδόνες, μες τί θά εμαστε;
Γιατί κόμη καί ν πάρουν να σύνθετο νομα πού θά περιέχει τόν ρο Μακεδονία, πς θά νομάζονται ο κάτοικοί της; Πς θά νομάζεται  γλώσσα της;
Εναι, λοιπόν, δυνατόν νά μήν ντι­δρομε στίς διαφαινόμενες ατές ξε­λίξεις;
σφαλς, καί δέν σκομε μες τήν ξωτερική πολιτική τς χώρας μας, λλά πς εναι δυνατόν νά μήν μιλομε καί νά μήν ντιδρομε;
Πς εναι δυνατόν νά μήν χει φω­νή  κκλησία μας, πού κφράζει τή φωνή το λαοτο Θεο, καί μά­λιστα ταν κάνουν πώς δέν τήν κον ο κλεγμένοι κπρόσωποί του;
Πς εναι δυνατόν νά μήν χουμε δικαίωμα μες, τοπική ατοδιοίκηση καί κκλησία, γιά να τόσο καίριο θέμα, ταν χει δικαίωμα νά τό κάνει γιά λιγότερο σημαντικά θέματα κάθε ργάνωση καί  κάθε συλλο­γι­κότητα;
μες κφράζουμε θαρραλέα τήν ποψή μας, γιατί εναι τό δικό μας νομα πού παραχωρεται, καί δέν ποχωρον πό τίποτε ο γείτονές μας, ν προσθέσουν να συνθετικό στό νομα τς Μακεδονίας, ν νο­μασθον δηλαδή νω  Νέα Μακε­δονία, γιατί συνεχίζουν νά καπη­λεύονται τό νομα τς Μακεδονίας μας καί μάλιστα μέ τήνπογραφή μας, ν συμφωνήσουμε, ν μες χάνουμε τά πάντα, χάνουμε τό νομα τς Μακεδονίας μας.
Διαπραγματευόμαστε ς χώρα τό­σους μνες. λλά μέ ποιούς διαπρα­γμα­τευόμαστε; Μέ κάποιους πού ε­χαν λληνική ταυτότητα καί τήν ρνήθηκαν, πως μολογον ο διοι, καί πρόδωσαν τήν λλάδα καί γι­ναν «γενίτσαροι», περνώντας στήν λ­λη πλευρά γιά νά διεκδικον τώρα χι μόνο τό νομα τς Μακεδονίας λλά καί νά νειρεύονται μιά νιαία σλαβική Μακεδονία πού θά φθάνει μέχρι τό Αγαο.
Μέ ατούς διαπραγματευόμαστε. Mέ ατούς πού δέν θέλουν νά λ­λά­ξουν οτε τόνομα τς σχισματικς κκλησίας τους πού μόνοι τους νό­μασαν «Μακεδονική κκλησία» καί δέν ναγνωρίζεται πό καμία λλη ρθόδοξη κκλησία.
Μέ κείνους πού, ν ζητον τήν Ατοκεφαλία καί τήν ναγνώριση πό τό Οκουμενικό μας Πατριαρχεο, τολμον νά παναλαμβάνουν λη τήν νυπόστατη στορικά προπα­γάν­δατι « Χριστός στειλε τόν πό­στολο Παλο σέ ατή τή Μακεδονική γ», δηλαδή στά Σκόπια, «γιά νά κη­ρύξει τό Εαγγέλιο, καί δεχτή­καμε», λένε, «τό Εαγγέλιο πό τόν πό­στολο Παλο! Ατό εναι τό πρ­το δένδρο τς Μακεδονικς κκλη­σίας στά Βαλκάνια καί πρώτη κκλησία στήν Ερώπη».
Στά Σκόπια κήρυξε  πόστολος Παλος  στούς Φιλίππους, τή Θεσ­σαλονίκη καί δ τή Βέροια; Στή σλαβική γλώσσα μίλησε  στήν λληνική;  μήπως σλαβικά μιλοσε  Μακ­εδόνας πού εδε  πόστολος Παλος σέ ραμα στήν Τρωάδα καί τόν κά­λεσε λέγοντας: «Διαβάς ες Μακεδ­ο­νίαν βοήθησον μν». Καί σέ ποιά γλώσσα γραψε  πό­στο­λος Παλος τίς πιστολές του πρός τούς Θεσσαλονικες καί τούς Φιλιππησίους; Δέν τίς γραψε στά λληνικά; Τότε ποιοί εναι ατοί πού συντη­ρον ψεύτικους μύθους; μες  κε­νοι πούσχυρίζονται καί μάλιστα διά στόματος πισκόπου τς ατοα­πο­καλούμενης «Μακεδονικςκ­κλη­­­σίας» τι ο λληνες «λλαξαν τό νομα Solun καί τό καναν Θεσ­σαλονίκη καί τώρα θέλουν λόκληρη τή μακεδονική γ μας νά λλάξει νομα καί νά ποκτήσει προσθήκη». Ξεχνον μως τι, ταν γραφε  πό­­στο­λος Παλος τίς πιστολές του πρός τούς Θεσσαλονικες, κενοι ταν στήν φάνεια καί βρισκόταν χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά πό τήν περιοχή στήν ποία κατοικον σήμερα. Βρι­σκόταν στή βορειανατο­λι­κή Ερώπη, καί μόνο αἰῶνες ργό­τερα, ταν ρθαν καί γκαταστάθη­καν στή Βαλ­κανική, εσλθαν στό προσκήνιο τς στορίας καί πέκτη­σαν λφάβητο χάρη στούς λληνες, Θεσσαλονικεςδελφούς, τούς γί­ους Κύριλλο καί Μεθόδιο, τούς Μα­κε­δόνες. Γι ατό καί θά πρέπει νά ασθά­νο­νται εγνωμοσύνη γιά τούς δύο λ­ληνες Μακεδόνες γίους πού τούς βγαλαν πό τό ψηλαφητό σκοτάδι στό ποο ζοσαν. λλά ατό εναι, δυστυχς, τό πί­πεδό τους.
Εναι, λοιπόν, ατοί συνομιλητές μέ τούς ποίους μπορομε νά διαπρα­γμα­­τευόμαστε σοβαρά καί νά λπί­ζουμε τι δέν θά ξαναλλάξουν τό Σύνταγμά τους καί δέν θά γείρουν καί πάλι τίς γνωστές λυτρωτικές πιδιώξεις τους ες βάρος τς Μακε­δονίας μας;
ταν τώρα, πού χουν νάγκη νά συμφωνήσουμε, προκειμένου νά ντα­­­χθον στό ΝΑΤΟ καί τήν Ερω­παϊκή νωση, γιά νά διατηρηθον ς κράτος, τολμον νά μς κατη­γορον γιά δθεν λοκαύτωμα τν δελφν τους, γιά τό ποο εναι δ­θεν παίτιοι ο λληνες καί γιά σφα­γές δθεν Μακεδόνων, γιά τίς ποες ζητον ποζημιώσεις, τί θά συμβε ταν θάχουν ατό πού διακας πιθυμον, τό νομα δηλαδή τς Μα­κεδονίας, καί μάλιστα μέ τήνπο­γρα­φή μας. Καί ταν θά εμαστε μες παρχία μέ τό νομα Μακεδονία καί κενοι κράτος, τότε τί θά λέμε καί τί θά μπο­ρομε νά κάνουμε;
Καί δέν εναι μόνο τό γεγονός τι ο γείτονές μας δείχνουν ατήν τήν πι­μονή καί τήνμμονή στά δεολο­γή­ματα πού τεχνηέντως καλλιέρ­γη­σαν πί δεκαετίες ες βάρος μας,λλά δυ­στυχς βρίσκονται καί λληνες πού ποστηρίζουν νάλογες πόψεις καί καθυβρίζουν σους εναι ντί­θετοι στό ξεπούλημα το νόματος τς Μα­κεδονίας μας,πως συνέβη πρό μερν μέ τόν συμπολίτη μας πό τήν λεξάνδρεια, πού εναι σύμ­βου­λος στρατηγικο σχεδιασμο το πρω­θυπουργο τς χώρας μας.
Πς μπορε νας νιστόρητος νά κα­τηγορε μέ τόσο προσβλητικό τρό­πο τούς συμπολίτες του, λέγοντας τι  περιοχή τς λεξάνδρειας δέν χει σχέση μέ τόν Μέγα λέξανδρο καίτι  σχέση της μέ τόν Μακεδόνα στρατηλάτη εναι νας μύθος.
Ναί, μπορε νά ταν βάλτος  περιο­χή, λλά σέ ατόν τόν βάλτο πολέ­μησε  λληνισμός, πολέμησαν ο Μακεδόνες, ο Μακεδονομάχοι, σοι εχαν λληνική συνείδηση, στω καί ν μιλοσαν τή σλαβική γλώσσα  τή βλάχικη, γιά νά λευθερώσουν τή Μα­κεδονία καί πό τούς Τούρκους καί πό τούς Βουλγάρους καί τούς συνεργάτες τους. Καί πολεμοσαν, γιατί εχαν πό­λυτη συνείδηση καί συναίσθηση τς λληνικότητάς τους. Γιατί μέ ατή τήνστορία το τόπου τους, πού  κ. Καρανίκας χαρακτηρίζει μύθο, μεγά­λωσαν καί κρατήθηκαν λληνες. Γιατί δέν εναι μύθος  παρουσία το Μεγάλου λεξάνδρου καί τν Μα­κεδόνων οτε στήν μαθία, οτε στή Βεργίνα, κε που βρίσκονται ο βασιλικοί τάφοι καί τά νάκτορα τν Μακεδόνων, διάψευστοι μάρτυρες τς λληνικότητας τν Μακεδόνων, οτε στή Μίεζα, που βρίσκεται  σχολή το ριστοτέλη, που μαθή­τευσε Μέγας λέξανδρος, οτε βε­βαίως στήν Πέλλα καί τό Δίο.
Καί άν λα ατά τά γνοε  κ. Κα­ρανίκας, τότε εναι νιστόρητος καί κακς πληρώνεται πό τό λληνικό κρά­τος ς σύμβουλος το πρωθυ­πουργο γιά νά καθυβρίζει καί νά προσβάλλει τούς συμπολίτες του. άν πάλι δέν τά γνοελλά σκό­πιμα διατυπώνει ατές τίς πόψεις, διαστρεβλώνοντας τήν στορία, τότε εναι κυριολεκτικά πικίνδυνος γιά τά θνικά μας συμφέροντα καί δέν μπορε νά εναι σύμβουλος το πρω­θυπουργο τς χώρας μας.
Θέλουμε τήν ερηνική συνύπαρξη μέ τούς γείτονές μας, θέλουμε νά μπο­νε στό ΝΑΤΟ, θέλουμε νά μπο­νε στήν Ερωπαϊκή νωση, λλά  ε­ρηνική συνύπαρξη διασφαλίζεται μό­νο μέ τόν λληλοσεβασμό.
Μέ τούς γείτονές μας θέλουμε νά ζομε ερηνικά καί δελφωμένα. ς βοηθήσουν, λοιπόν, καί κενοι πρός ατή τήν κατεύθυνση. ς διαλέξουν γιά τή χώρα τους να νομα πού νά ταιριάζει μέ τήν πραγματική τους καταγωγή καί στορία, διότι μονάχα τσι θάφεληθον μακροπρόθεσμα, διότι μονάχα τσι θά μπορέσουν νά ξασφαλίσουν καί γιά τόν δικό τους λαό συνοχή καί σταθερότητα.
ς μήν αταπατνται ο γείτονές μας. σο θά προσπαθον νά ζον βα­σισμένοι πάνω σέ να ψέμα, θά βρί­σκονται διαρκς ντιμέτωποι μέ πέ­ντε χιλιάδες ρχαες λληνικές πι­τύμβιες πλάκες τς Μακεδονίας μας, πού θά τούς γελοιοποιον μπρο­στά στά μάτια τς διεθνος πιστημονι­κς κοινότητος.
σο θά κοπιάζουν νά στηρίξουν τήν πονηριά καί τήν ψευτιά μις αθαί­ρε­της πί Τίτο κρατικς παρθενο­γέ­νεσης, θά σκοντάφτουν καί θά ματώ­νουν πάνω στόν ρχαιολογικόγκό­­λιθο τν ερημάτων τς Βεργί­νας καί το Δίου.
σο θά προσπαθον νά πείσουν τούς αυτούς του γιά τήν ψευδοκα­τα­γωγή τους, θά τούς διαψεύδει σέ κάθε βμα,  διος  πρόεδρός τους  Γκλι­γκόρωφ, λέγοντάς τους: «μες δέν χουμε καμία σχέση μέ τή Μακε­δο­νία. μες εμαστε Σλάβοι».
 ερηνική, λοιπόν, συνύπαρξη μέ τό γει­τονικό κράτος μπορε νά βασι­σθε μό­νο στήνλήθεια τς στορίας. Καί τό νομα τς Μακεδονίας πού διεκδι­κον καί χουν σφετερισθετίς τε­λευταες δεκαετίες δέν νταποκρί­νε­ται στήν λήθεια τς στορίας.
Κατά συνέπεια δέν παραχωρον τί­ποτε, ν θά δεχθον μία σύνθετη νομασία. ντίθεταμες, ν τούς χαρίσουμε τό νομα, βάζουμε τήν πογραφή μας καί ναγνωρίζουμε διεθννομική πόσταση σέ να κρά­τος μέ τό νομα τς Μακεδονίας μας, νομική πό­στα­ση πού δέν εχε ποτέ ς πρώην Γιουγκοσλαβική Δημο­κρα­τία. Καί κόμη  πο­χωρητικότητά μας δίνει στούς γεί­τονές μας τό μήνυμα τι μπορον νά αξήσουν τίς παι­τήσεις τους ναντι τς χώρας μας, καί σέ σους τούς ποστηρίζουν νά αξή­σουν τίς πιέ­σεις τους.
Ζητομε, λοιπόν, γιά κόμη μία φο­ρά καί δέν θά παύσουμε μέχρι τό τέ­λος νά ζητομε, νά κουσθε  φωνή μας, νά κουσθε  φωνή το λαο, τς κκλησίας, τς τοπικς Ατο­δι­οι­κήσεως. Δέν μπορον νά τήν γνο­ον μέ διάφορα προσχήματα καί προφάσεις. Δέν μπορον νά ξεχνον σοι διαπραγματεύονται τι γιά μς διαπραγματεύονται καί χουν τερά­στια εθύνη καί πέναντι στόν λαό πού διατρανώνει καί σήμερα τή βού­λησή του.χουν τεράστια εθύνη πέ­ναντι στήν πατρίδα καί τήν στορία, πέναντι στό μέλλον ατοτο τόπου καί τν παιδιν μας.
Καί κόμη δέν εναι δυνατόν τό γειτονικό κράτος τν Σκοπίων νά προετοιμάζει δημοψήφισμα προκει­μέ­νου νά γκρίνει  λαός τό νομα στό ποο θά καταλήξει διαπραγ­μάτευση καί στή χώρα μας  γνώμη το λαο νά γνοεται πιδεικτικά καίπεροπτικά.
ν νομίζουν τι  λαός εναι μέ τό μέρος τους γιά τό θέμα τς Μα­κε­δονίας μας, δένχουν παρά νά τόν ρωτήσουν, δέν χουν παρά νά κά­νουν δημοψήφισμα.
Μέχρι τότε μες δέν θά παύσουμε νά διακηρύττουμε μέ κάθε τρόπο καί πρός πσα κατεύθυνση τήν ντίθεσή μας σέ ποιαδήποτε σύνθετη νομα­σία τς γειτονικς χώρας πού θά πε­ρι­έχει τόν ρο Μακεδονία, γιατί Μα­κεδονία εναι τό δικό μας νομα,  δική μας ταυτότητα,  δική μας στορία καί δέν τήν ξεπουλμε οτε τήν χαρίζουμε σέ κανένα.
Μπορον νά νομασθον, ν θέ­λουν, Δημοκρατία τς Δαρδανίας. μες πιστεύουμε τι δέν θά βρεθε χέρι λληνικό, μακεδονικό, πού θά πο­γράψει τήν καταδίκη καί τό ξε­πούλημα τς Μακεδονίας μας.
 Μακεδονία εναι μία καί εναι λληνική, λλά καί  λλάδα εναι Μακεδονική. Γι ατό ζητομε νά μήν πουλήσετε τό νομα τς Μακεδονίας μας, τουτέστι τήν λλάδα μας

Δημοφιλείς αναρτήσεις